מהי תזונה פליאוליטית ("פליאו")?

מאת: מיכל דוידוביץ בהט דיאטנית קלינית וספורט
תזונה פליאוליטית הנה תזונה המנסה להתקרב ככל הניתן לתזונה אותה אכל האדם הקדמון לפני המהפכה החקלאית, בתקופה הפלאוליתית.
מהי תזונה פליאוליטית ("פליאו")?
תזונה זו אינה חד משמעית ויש לה כל מיני נגזרות ולהן דגשים שונים. יש גישה מאוד שמרנית ובה לא צורכים כלל מוצרי חלב וגישה אחרת בה צריכת מוצרי חלב אפשרית אך בכמות מועטה וכך, ניתן למצוא הבדלים נוספים גם בקבוצות המזון האחרות בין הגישות השונות (לגבי דגנים, קטניות, שומנים ועוד). 
הרעיון הכללי העומד מאחורי תזונת הפליאו הוא להקפיד על האיכות של המזון הנצרך ולאו דווקא על הכמות הנאכלת.
כלומר, להשתדל להתרחק ולהימנע ככל הניתן מאותו מזון מעובד ומתועש, מאותם רכיבים מלאכותיים וסינתטיים ובמקום לצרוך אריזות מוכנות, אותן נותר לנו רק לחמם במיקרו, בעלות חיי מדף ארוכים, המכילות שלל חומרים משמרים ומשפרים, לחזור לבשל כמו פעם ולאכול את המזון כשהוא טרי.
מוצרים להם רשימת רכיבים ארוכה ולא מוכרת הנם מחוץ לתחום ובכלל, פחות צריכה של מוצרים מוכנים ויותר צריכה של חומרי גלם בסיסיים מהם יש להכין את המנה הנאכלת. גם אם לא נחזור כ"כ אחורנית לימי האדם הקדמון ורק נזכר בסבתות שלנו, בימים בהם לא היה מיקרו ותרבות אינסטנט... הרי שגם הן בישלו יום יום ממוצרי בסיס עם שמנים ושומנים איכותיים (כי פשוט לא היו כאלה תעשייתיים..).
בנוסף, שוב תלוי בגישה הפליאוליטית, העקרונות הכלליים הנם:
- להפחית ככל הניתן צריכה של סוכרים (יש שיגידו להימנע לחלוטין)
- לצרוך מעט ככל הניתן דגנים (להימנע מצריכת גלוטן) וקטניות (אלא אם מנביטים אותם)
- להימנע משימוש וצריכה בשמנים תעשייתיים העשירים באומגה 6
וכך, התזונה הפליאוליטית למעשה כוללת בעיקר ירקות ופירות, אגוזים למיניהם, ביצים, בשר ושומן רווי טבעי (מן החי). השמרניים יותר מעידים כי הם מעדיפים צריכה של בשר בקר ולא עוף (בשל תנאי הגידול והחשש משימוש באנטיביוטיקה) ואם כבר, כמובן שעדיף לצרוך בשר וביצים של חיות החיות בחופשיות בחווה/בשדה וניזונות מעשב (אורגני/"חופש") ולא כפי שהן מוחזקות וניזונות היום.
אין ספק כי הרעיון של חזרה למקורות ושימוש במוצרי בסיס טבעיים ללא כל התוספות נשמע קוסם, אם כי פחות מתאפשר לרוב האנשים החיים בקצב המסחרר של ימינו בתרבות האינסטנט והשפע כשהכל נגיש, מהיר ופשוט. אך כמו בכל דבר.. גם במקרה הזה, לא כדאי להיות קיצוניים וללכת על הכל או כלום, שחור או לבן מאחר ויש לזכור כי התקופה השתנתה ולא בהכרח מה שהיה נכון ומתאים אז, הוא כזה גם היום... כך שלגבי שאר העקרונות כפי שציינתי  למעלה, כל מקרה לגופו ואיש איש באמונתו אך חשוב לזכור כי מה שאכל האדם הקדמון שחיי חיים פעילים ופיזיים מאוד (מה שהצריך צריכה גבוהה של אנרגיה ואכילת שומן רווי שישביע אותו עד לצייד הבא), לא בהכרח מתאים לאדם של היום שחייו הפכו ליושבניים (ודווקא בשל סכנת ההשמנה והתחלואה הנלווית הרי שמומלץ לצרוך פחות שומן בכלל ופחות שומן רווי בפרט).
חזור לדף הקודם
הרשם עכשיו
קבל ניוזלטר שיעזור לך לשמור על הבריאות והכושר במקום העבודה ובכלל
הורד מגזין מובמנט
חברת מובמנט מתמחה בניהול, בנייה ויישום שירותי קידום בריאות בחברות ופעילה במגוון רחב של ארגונים ברחבי הארץ. קידום בריאות הארגון הנו גורם המשפיע על התרבות הארגונית ומוכח מחקרית כמשפר מחוייבות ומעלה את תפוקת העובדים. התהליך מקיף מגוון רב של תחומים כגון פעילות גופנית, תזונה, רפואה מונעת, ארגונומיה, סקר גורמי סיכון, ניהול לחצים ועוד. כחלק מהמערך כולל של שירותי קידום הבריאות בחברה אנו בחברת מובמנט מציעים מגוון שירותים, כגון: הקמת חדר כושר במקום העבודה, סדנאות בנושא תזונה וייעוץ תזונתי לעובדים, ארגון יום כיף לעובדים, מגוון טיפולי רפואה משלימה, סדנאות שחרור ממתחים, סדנאות להפסקת עישון ועוד. כמו אנו מעניקים שירותי ייעוץ בנושאי ארגונומיה.
האתר עוצב ונבנה ע"י חברת קומסטאר פיתוח מערכות © כל הזכויות שמורות